پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
19 ارديبهشت 1400 - 17:24
یادداشت

ناکامی دام دیپلماتیک عربستان و آمریکا برای انصارالله

روند اخیر نشان می‌دهد که سعودی‌ها علی رغم نرمش‌های اخیر و مواضع اعلامی در مورد آمادگی برای مذاکره اما همچنان اراده واقعی برای پایان دادن به بحران آفرینی و جنگ در یمن را نداشته و به دنبال راه گریزی از وضعیت بغرنج کنونی می‌باشد.
کد خبر : 9031

پایگاه رهنما:

در میانه پیشروی‌های میدانی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در استان نفت خیز مأرب و ناکام ماندن تحرکات دیپلماتیک طرفین برای رسیدن به توافق ایجاد آتش‌‌بس، در روزهای گذشته جبهه سیاسی و رسانه‌ای مشترکی با سردمداری آمریکا برای مقصر جلوه دادن صنعا در به بن بست رسیدن مذاکرات مسقط به راه افتاده است. در این مسیر روز گذشته در بیانیه‌های جداگانه از سوی گروه 7  و وزارت خارجه آمریکا اقدامات انصارالله برای آزادسازی استان مأرب مورد انتقاد گرفته و غربی‌ها مسئولیت ناکامی آتش بس را متوجه صنعا کرده بودند.

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا درباره نتایج سفر تیم لیندرکینگ، فرستاده این کشور به یمن به عربستان، عمان و اردن ادعا شده است پیشنهاد عادلانه‌ای برای کاهش فوری رنج و مشکلات یمنی‌ها وجود دارد اما حوثی‌ها فرصت بزرگی را برای ابراز پایبندی‌شان به صلح و قبول این پیشنهاد از دست دادند. در این بیانیه همچنین با تمجید از مواضع دولت مستعفی و فراری منصور هادی، از اقدام به آزادسازی مأرب به عنوان عامل بحران انسانی یاد شده است.

اما در پاسخ به این بیانیه‌ها، مقامات انصارالله ضمن رد ادعاهای مطرح شده از سوی غربی‌ها در مورد مسئولیت شکست آتش بس و تداوم بحران انسانی در یمن، شروط خود را برای مشارکت در هرگونه طرح صلحی در آینده مطرح کردند. "محمد البخیتی، عضو دفتر سیاسی انصارالله یمن در توییتی نوشت: اینکه کشورهای گروه هفت حملات یمن علیه عربستان و عملیات آزادسازی مأرب را محکوم می‌کنند و تجاوز و محاصره و اشغالگری را نادیده می‌گیرند نشان دهنده وضعیت نفاق و دورویی بین المللی است. برای همین به حملات در عمق عربستان و آزادسازی کشور ادامه می‌دهیم.

وی گفت: ما آماده توقف تمام عملیات‌های نظامی در ازای توقف تجاوز و محاصره و عقب‌نشینی نیروهای خارجی از یمن هستیم.

از سوی دیگر، «محمدعلی الحوثی»، از سران گروه انصارالله یمن، با انتشار توئیتی تأکید کرد که اظهارات امریکایی‌ها درباره صلح در یمن بدون برنامه‌ریزی و بدون برنامه واقع‌بینانه و عملی است.

وی برنامه ادعایی امریکا را «سوداگری توهم و درو کردن ناکامی» خواند و گفت که این نتایج برای همه آشکار است.

 

طرح فریب عربستان از زبان آمریکا و سازمان ملل

دو نکته حائز اهمیت شکست تلاش‌های دیپلماتیک اخیر برای ایجاد آتش بس در یمن وجود دارد که با در نظر گرفتن آنها به خوبی می‌توان فهمید که اقدام صنعا در رد پیشنهاد مذاکره، بر خلاف ادعای آمریکا و دیگر غربی‌ها، نه در جهت تداوم بحران و جنگ بلکه کاملاً در راستای پایان دادن به بحران می‌باشد.

اولاً آنکه طرح‌های آتش بسی که آمریکا در مورد رد آنها به انصارالله انتقاد می‌کند به هیچ عنوان حاوی حرف جدیدی بر اساس واقعیات میدانی عرصه نبرد نیست و تکرار دیدگاه‌های غیرواقع‌بینانه و تاکتیکی ریاض برای توقف پیشروی‌های انصارالله در مأرب و خریدن زمان به منظور بازسازی توان نظامی اضمحلال رفته خود در عرصه جنگ می‌باشد.

تغییر در معادله جنگ از مدتها پیش رقم خورده است و با پیشرفت‌های نظامی شگرفی که یمنی‌ها در عرصه موشکی و پهبادی با اتکا به توان داخلی به آن دست یافته اند اکنون هر نقطه از خاک عربستان در تیررس مجاهدین انصارالله قرار دارد و همزمان با پیشروی‌های میدانی از این برگه برای فشار بر سعودی‌ها استفاده می‌شود. حمله مراکز نظامی و اقتصادی واستراتژیک عربستان بویژه تأسیسات حساس نفتی آرامکو در دو سال گذشته و ناتوانی کامل ریاض برای مقابله با این حملات رمق سعودی‌ها برای تداوم جنگ را گرفته است و در آخرین موج حملات به آرامکو در ماه گذشته عربستان خود را ناچار از آن دید که برای متوقف کردن این روند تحرکات دیپلماتیک خود را شروع کند. ریاض ابتدا از ارائه طرح صلحی خبر داد که در آن امتیازاتی چون رفع محدود محاصره بندر الحدیده و بازگشایی محدود فرودگاه صنعا در نظر گرفته شده بود. پس از آن حتی محمد بن سلمان لحن نرمی را نسبت به تهران به عنوان متحد انصارالله در سطح منطقه‌ای در پیش گرفت تا از این طریق نیز نشان دهد به شدت در وضعیت خطرناکی در یمن گرفتار آمده است. در این شرایط طبیعتاً انصارلله اولاً در دام عملیات فریب سعودی‌ها نیفتاده و به دنبال فتح استان استراتژیک مأرب و اخراج مزدوران وابسته به منصور هادی و عربستان از شمال یمن می‌باشد و ثانیاً طرح صلح ادعایی عربستان را منطبق بر واقعیات میدانی و خواسته‌های خود نمی‌داند.

اما مسأله حائز اهمیت دیگر به نگرش هوشمندانه و منطقی انصارالله برای پایان کامل جنگ از طریق رد مذاکرات محدود و تاکتیکی باز می‌گردد. انصارالله همواره و در واکنش اخیر مقامات آن، بر این نکته مهم تأکید داشته است که باید توقف پیشروی‌ها منوط به پایان کامل محاصره و توقف کامل حملات عربستان باشد. عربستان به عنوان متجاوز و عامل اصلی تداوم وضعیت بحرانی یمن باید در هرگونه طرح صلحی زمینه پایان بحران انسانی بزرگ یمن را بوجود آورد و در مورد تعیین عامل خسارات چندصد میلیارد دلاری به زیرساخت‌های این کشور فقیر را آماده مذاکره باشد. روند اخیر نشان می‌دهد که سعودی‌ها علی رغم نرمش‌های اخیر و مواضع اعلامی در مورد آمادگی برای مذاکره اما همچنان اراده واقعی برای پایان دادن به بحران آفرینی و جنگ در یمن را نداشته و به دنبال راه گریزی از وضعیت بغرنج کنونی می‌باشد.

منبع: الوقت

ارسال نظرات